Po vlastních zkušenostech z čtrnáctileté praxe a zkušenostech z výuky v jiných motoškolách, jsem vyvinul výukový motocykl, pro nějž posloužila jako základ osvědčená Honda CBR 600 F Sport. Vývoj a stavba tohoto speciálu mi ve volných chvílích zabrala celý jeden rok práce. Důraz jsem přitom kladl na bezpečnost žáků, zrychlení a zjednodušení výuky.
Jako první bod bylo co nejvíce usnadnit zvednutí motocyklu na zadní kolo, aby se žák co nejrychleji dokázal dostat do mrtvého úhlu a soustředit se na jemnou práci s plynem a zadní brzdou.
(mrtvý úhel je úhel, kdy motocykl již nepotřebuje další výkon pro jízdu po zadním. Po překročení tohoto úhlu se motocykl vlastní vahou převrací dozadu a jezdec musí pomocí zadní brzdy vrátit stroj zpět před mrtvý úhel, aby nedošlo k pádu)
K tomu dopomohla speciální kyvná vidlice, u níž je možnost zkrácení rozvoru motocyklu o 20 cm a díky tomu není potřeba použití velkého výkonu k zvednutí motocyklu na jedno kolo. K nadměrnému použití výkonu slouží doraz na plyn, který je nastaven lehce nad potřebnou hranici.
Na toto navazuje první část výukového programu (trvající cca 10 minut), což je seznámení se s technikou, výklad a statické „wheelie“ - žák se posadí na motorku, která je na místě postavená do mrtvého úhlu, je mu vysvětleno ovládání zadní brzdy, plynu, spojky, posez a další věci související se správnou jízdou po zadním kole.
(Pro větší efektivitu výuky obdrží zájemce o kurz po vyplnění přihlášky detailně vypracovaný dokument o principu jízdy po zadním kole. Díky možnosti si vše předem v klidu nastudovat zlepší svůj progres v průběhu kurzu a dosáhne větších pokroků.)
Dalším bodem při vývoji motocyklu byl doraz, který zabrání převrácení motocyklu za mrtvý úhel, než se žák naučí pracovat se zadní brzdou. Jako doraz slouží pomocné kolečko s nastavitelnou výškou, kterou se reguluje, jak daleko se motocykl může dostat za mrtvý úhel. Výuka práce se zadní brzdou následuje ihned po teoretické části a probíhá tak, že žák během spolujízdy se mnou ovládá pouze zadní brzdu, aby se mohl soustředit pouze na ni a získal tak potřebný cit. Po zažití jejího ovládání a vysvětlení, jak zvednout motocykl na zadní kolo s praktickou zkouškou začíná žák jezdit samostatně.
Jako poslední bod byly pomocná boční kola, díky kterým jezdec nemusí řešit stabilitu a může se naplno soustředit na jízdu. V klidu tak zvládne sesynchronizovat všechny zmíněné body, uvolní tělo a vše si může mnohem více užívat. Během toho stále jezdím po jeho boku, upozorňuji na případné chyby, snažím se jej posunout a motivovat k co nejlepšímu výkonu.
Nově mají účastníci kurzu možnost zkusit ke konci výuky wheelie bez pomocných bočních kol na Pitbiku Stomp 140. Ten je díky své velikosti, ovladatelnosti, výkonu a možnosti dalšího využití ideálním strojem pro začátky s jízdou po zadním kole ale i následný rozvoj v ovládání motocyklu.