Mirek „Sporťák“ Frey
Profesinální motokaskadér s dvanáctiletou praxí a jeden z předních jezdců stuntridingu v ČR
Instruktor školy Wheelie a instruktor bezpečné jízdy pro Motoškolu Mirka Lisého

Skoro každý, jako malý kluk zkoušel jet na svém jízdním kole po zadním. Někdo si tuto touhu donesl až za řídítka motocyklu, ale strach o jeho poškození či o zdraví, ho odradilo od toho to zkoušet dál.

Často dostávám otázky, jak se bezpečně naučit jízdě po zadním. Návodů jsou spousty, ale začátečnickým chybám se vyhne málokdo a následky někdy můžou být fatální, jak pro jezdce, tak motorku.

Pro ty, kteří nechtějí riskovat, a přesto si chtějí zkusit jaký je to pocit zvednout přední kolo k nebi, jsem v roce 2018 spustil projekt školy Wheelie. Žáci si pod mým dohledem osvojí základní návyky a principy této adrenalinové zábavy.

Na čem se jezdí a jak kurz probíhá?

Po vlastních zkušenostech z dvanáctileté praxe a zkušenostech z výuky v jiných motoškolách, jsem vyvinul výukový motocykl, pro nějž posloužila jako základ osvědčená Honda CBR 600 F Sport. Vývoj a stavba tohoto speciálu mi ve volných chvílích zabrala celý jeden rok práce. Důraz jsem přitom kladl na bezpečnost žáků, zrychlení a zjednodušení výuky.

Jako první bod bylo co nejvíce usnadnit zvednutí motocyklu na zadní kolo, aby se žák co nejrychleji dokázal dostat do mrtvého úhlu a soustředit se na jemnou práci s plynem a zadní brzdou.

(mrtvý úhel je úhel, kdy motocykl již nepotřebuje další výkon pro jízdu po zadním. Po překročení tohoto úhlu se motocykl vlastní vahou převrací dozadu a jezdec musí pomocí zadní brzdy vrátit stroj zpět před mrtvý úhel, aby nedošlo k pádu)

Na toto navazuje první část výukového programu (trvající cca 10 minut), což je seznámení se s technikou, výklad a statické „wheelie“ - žák se posadí na motorku, která je na místě postavená do mrtvého úhlu, je mu vysvětleno ovládání zadní brzdy, plynu, spojky, posez a další věci související se správnou jízdou po zadním kole.

Dalším bodem při vývoji motocyklu byl doraz, který zabrání převrácení motocyklu za mrtvý úhel, než se žák naučí pracovat se zadní brzdou. Jako doraz slouží pomocné kolečko s nastavitelnou výškou, kterou se reguluje, jak daleko se motocykl může dostat za mrtvý úhel. Výuka práce se zadní brzdou následuje ihned po teoretické části a probíhá tak, že žák během spolujízdy se mnou ovládá pouze zadní brzdu, aby se mohl soustředit pouze na ni a získal tak potřebný cit. Po zažití jejího ovládání a vysvětlení, jak zvednout motocykl na zadní kolo s praktickou zkouškou začíná žák jezdit samostatně.

Jako poslední bod byly pomocná boční kola, díky kterým jezdec nemusí řešit stabilitu a může se naplno soustředit na jízdu. V klidu tak sesynchronizuje všechny zmíněné body, uvolní tělo a vše si může mnohem více užívat. Během toho stále jezdím po jeho boku, upozorňuji ho na případné chyby a snažím se jezdce posunout, motivovat k co nejlepšímu výkonu.

Díky splnění všech těchto bodů prošlo ve zkušebním roce 2018 kurzem na tři desítky žáků bez jediného pádu. Zároveň všichni zvládli během dvou až tří hodin plynulou a kontrolovanou jízdu po zadním kole na tomto speciálu. Všichni si tak splnili cíl, či sen se kterým přišli a zjistili, jak je Wheelie opravdu náročné. Jiní si zas položili základ pro další rozvoj v jízdě po zadním, ale pro všechny to byl také hlavně čas plný adrenalinu, zábavy a nových zkušeností, které se hodí i pro další ovládání motocyklu v běžném provozu.

Co musím splňovat, co potřebuji a další informace.

Podmínkou je věk minimálně 18 let a praxe v ovládání motocyklu.
Potřebné je vybavení pro jízdu na motorce: helma, rukavice, bunda a kalhoty s ochrannými prvky, boty. Ideální jsou textilní věci, které se používají pro cestovní účely, enduro či motocross, rukavice doporučuji motokrosové, či lehké kožené, případně je možné zapůjčit u mě. Boty kotníkové nebo lehčí vysoké, ve kterých je cit a pohyb.

Počet žáků

v kurzu je individuální, maximálně však tři. Je to ideální pro odpočinek a zároveň pro dobrý progres. Pokud by ovšem byla parta, která by trvala na větším počtu, vše se dá domluvit.
Ze získaných zkušeností je stanovena doba výuky, kterou člověk fyzicky zvládne na 2 hodiny, poté už dochází ke zbytečným chybám a s tím mohou přijít i nežádoucí rizika.
To znamená:    

  • jednotlivec 2h
  • dvojice 4h
  • trojice 6h

V objednávkovém formuláři vypište do poznámek zda máte zájem o kurz individuální či ve skupině.

Termíny:

26.5.2019 Kolín
09.6.2019 Kolín
30.6.2019 Kolín

Cena kurzu a pravidla:

Cena je 4999,- Kč na osobu a zahrnuje veškeré náklady včetně paliva. Za poškození motocyklu žák nezodpovídá a nic nehradí. Na víc po splnění všech podmínek k účasti na kurzu (vyplnění objednávkového formuláře a platbě), získává účástník 10% slevu na nákup veškerého motopříslušenství na www.motojomax.cz nebo v kamenn ém obchodě. Platnost slevy je do 31.12.2019

Pro účast na kurzu je nutné uhradit zálohu 30% (1500,- Kč) a zbylých 3499,- Kč při zahájení kurzu.

V případě neúčasti na kurzu záloha propadá. Splátkou zálohy zároveň zájemce stvrzuje, že se kurzu účastní na vlastní nebezpečí.

Je-li kurz zrušen ze strany pořadatele z důvodů zranění či problému s technikou, je vypsán náhradní termín a zájemce dostává slevu 30% (cena kurzu je tak 3500,- Kč).

Platební údaje č.ú. : 220898422/0300 Do poznámek při platbě uveďte jméno a příjmení plátce. 

Podmínka k účasti na kurzu je věk minimálně 18 let a praxe v ovládání motocyklu. Dále pak vypište vámi zvolený termín kurzu. Pokud není vypsán žádný termín, nebo vám žádný termín nevyhovuje, budu vás kontaktovat a najdeme společné řešení.

Máte-li zájem o dárkový poukaz, vyplňte vše za účástníka kurzu a do poznámek uveďte vaše jméno s kontaktem. Po přijetí objednávky vás budu kontaktovat k dořešení podrobností. K získání poukazu je nutné uhradit celou cenu kurzu.

 

 

Kurz jízdy po zadním kole - Objednávkový formulář