Jak na wheelie 

Kde? Na čem? Jak?
Na tyhle tři témata bych rozdělil malý návod, jak s wheelie začít a jak se na něj připravit. Protože štěstí přeje připraveným a spousta lidí nemá osvojený důležitý návyky.

Kde?
První věc, kterou by člověk neměl podcenit a to nejen kvůli bezpečnosti. O tréninku ve městě ani mluvit nebudu, ale dobré je se i vyhnout škarpám, mostkům a stromům kolem silnic. Další z věcí, kterou nám vhodný plac přinese, je klid, nemusíte řešit auta, lidi, blížící se zatáčku atd,...máte prostě klid soustředit se na wheelie! Určitě není špatný nebýt sám, kdyby se přeci jen něco nepovedlo.

Na čem?
Jde to prakticky na všem!! Otázka je, jak dobře a jak to daná motorka bude snášet. Každému na začátek doporučuji začít na slabší kubatůře, ta dokáže odpustit začátečnický chyby, ale hlavně to nebude tolik bolet a stát tolik peněz, v případě že se to nepovede. V případě velkých motorek nedoporučuju Véčkové motory, tam dochází k problémům s mazáním.
U řádových motorů je vhodný si zkontrolovat hladinu oleje. Samozřejmě, že čím větší úhel a vzdálenost po zadním jezdím, tím je lepší mít více oleje. V začátcích stačí mít na horní rysce.
Důležitá je ovšem funkce zadní brzdy, protože tou se celá jízda po zadním koriguje. Takže zkusit její funkčnost a případně jí dopřát servis, jestliže máte starou brzdovou kapalinu, tak byste mohli po nějaký chvilce šlápnout do prázdna a motorku zahodit.

Jak na to?
Jako i v jiných věcech, nejde přeskakovat a chtít všechno hned. Vše má svůj čas a ideální postup. To, čeho se každý bojí a co stojí za většinu pádů v začátcích, je nepoužití zadní brzdy k vrácení motorky zpět. Takže než začneš zkoušet jízdu po zadním, vyzkoušej si zadní brzdu, zkus si motorku několikrát rozjet a zabrzdit s ní, zkoušej si dávkování, zkus brzdit zostra, ale nedostat motorku do smyku, zkus si i smyk. Najdi si vhodnou polohu nohy na brzdě a i si jí sešteluj, aby fungovala na krátký pohyb nohy tak, aby brzdila a ty sis nemusel kotník otočit dokola. Ne ovšem zas tak, aby si furt přibržďoval, máš-li nohu na stupačce.

Co si ještě seřídíš, je spojka! Tu budeš ovládat maximálně dvěma prsty! Je to kvůli lepšímu citu, ale hlavně se furt držíš pořádně řídítek. Já osobně nejsem zastánce zvedání výplachem a nedoporučuji. Spojka ve stuntový motorce vydrží bez problému dvě sezony a to se přes ni jede vše. Takže se při dobrém používání nemusíš bát. Výhodu to má v plynulosti nástupu a v tom, že si motorku dokážeš líp a rychleji dostat do úhlu. Páčku si sešteluj tak, aby se ti po zmáčknutí (prostředníčkem a ukazováčkem najednou) opřel její konec o zbývající prsty, v téhle poloze by měla už vystavovat, nemusí zcela. Její funkčnost si zkus na pár svižnějších rozjezdech, ale i při co nejpomalejší jízdě, kde s ní musíš pracovat. Tak zjistíš, jak reaguje a v jakých místech.

Pro začátek vynech sledování toho, jak dojedeš daleko, ale soustřeď se na úhel, ve kterém jedeš a na práci se spojkou, plynem a brzdou! Je zbytečný motorku táhnout plynem na doraz, kdy ti tvojí snahu ujet o pár metrů dál zhatí omezovač. Prudkým dopadem na zem trpí vidle, chladič, ale případně i kapoty.

Připraven?? Jdem na to??
Najdi si pohodlný posez na motorce a zkontroluj si, že máš nohu na zadní brzdě, malým přibrzděním. Posez je ideálně stejný, jak při jízdě městem.
Motorku rozjeď (pokud jde o malý bike, budeš muset zvedat v menší rychlosti, až skoro z místa). Najdi si otáčky, kdy už motor začíná tahat, supersport někde kolem 6 tisíc. V ten moment prudce přidáš (z kraje třeba tři čtvrtě plynu) a hned na to lízneš spojku, to celý ve zlomku vteřiny. Líznout spojku znamená plynule jí zmáčknout a plynule pustit, ale asi tak ve vteřině. Aby se motor stihl roztočit a po zabrání spojky dokázal svojí silou přizvednout přední kolo.
U malé motorky budeš muset toho plynu nadávkovat podstatně víc a ještě motorce pomoct pro pružením předních vidlic. Tam jde hodně o načasování, takže chvilku trvá vychytat grif. Když už se ti odlepí kolo od země, budeš dál plynule přidávat tak, aby si kolo udržel ve stejné výši.
Netahej motorku do maximálních otáček, potřebuješ mít rezervu na přidání plynu, abys jí plynule vrátil na zem. Toho docílíš větším přidáním plynu, než kolo dosedne zpět na zem.
Pokud jsi schopný už kousek jet, snaž se sledovat pozici motorky. Mrtvý bod je u většiny motorek, když jsou přední vidlice vodorovně. Podle toho víš, jak jsi zhruba vysoko a jakou máš rezervu na přidání plynu. Současně s tím už si při jízdě zkoušej přibržďovat zadní brzdou, ať jí dostaneš do hlavy a zjistíš, jak reaguje. Potřebovat jí budeš ale až déle. Než se dostaneš do mrtvého bodu, reguluješ jízdu plynem, až se dostaneš do něj, bude už brzda potřeba. Teď pro všechny rejpálky, ano, dá se i v něm pouze plynem a využívat brždění motorem. Ale jednou můžeš udělat chybku a nebudeš-li umět použít brzdu, nebo na ní ani nebudeš mít nohu, čekají tě veselé chvilky.
Čím víc jdeš za mrtvý bod, tím víc musíš nadávkovat brzdy, abys motorku vrátil. Pokud ani to nestačí, vymačkáváš spojku.
Stále zkoušej navyšovat úhel, ve kterém jedeš, ale neuspěchej to. Vše má svůj čas, trénuj plynulost zvedání, jízdu, pokládání a ovládání brzdy. Budeš-li se soustředit na tohle, začne ti ujetá vzdálenost po zadním kole hezky přibývat.
Nepočítej s tím, že se to naučíš za jeden den a ani se o to nesnaž, někdy je dobré věci nechat uležet a za pár dní se k nim vrátit. Kontrolovaný wheelie byl pro mě rok práce.